Uppskattade presenter!

HUR BEHANDLAR VI DIN PERSONLIGA INFORMATION?


GDPR - DINA RÄTTIGHETER


General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Den ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj. 




Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.


När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Vissa av våra kunder undrar vad vi gör med informationen och här beskriver vi lite mer formellt hur vi arbetar med information.


Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information. 


SAMMANFATTNING AV VÅR INFORMATIONSHANTERING


Vi samlar in så lite information som möjligt. Vi behöver veta var du bor för att kunna skicka varorna hem till dig.


Vill du beställa mot faktura så måste vår samarbetspartner Klarna ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.


När du betalar med kort så krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Klarna eller Paypal sköter kortbetalningar via oss.


Sen så måste vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.

Här kommer en mer detaljerad beskrivning. 


VILKA SYSTEM HAMNAR DINA UPPGIFTER I?


När du handlar hos oss så går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig. 


Sitoo


Vi använder ett system för vår webshop som heter Sitoo. Det är en databas där våra produkter, våra sidor med text och allt annat (inklusive den här sidan) du ser i webshopen finns samlat. När du lägger en beställning på www.alsens.nu så gör du det i Sitoo. 

Din beställning hamnar då i en databas hos Sitoo som vi och Sitoo´s tekniker har tillgång till. Sitoo förvarar informationen åt oss men behandlar den inte på något sätt utan vår tillåtelse och att vi begär det. Exempelvis kan vara om en beställning av någon anledning inte gått igenom eller blivit dubbel. Då kan Sitoo´s tekniker undersöka ordern och felsöka. 

I beställningen finns information om vilka produkter (exempelvis Marschallklot eller ljusstakar) du köpt av oss, hur du betalat (men ingen information om kreditkort, personnummer eller liknande), den adress vi ska skicka varorna till. 

Det är från Sitoo du får e-post meddelande om att vi mottagit din order och när vi skickat din order. 

Om du gör byten eller skickar tillbaka varor till oss så brukar vi notera det i Sitoo. En sådan notis kan exempelvis se ut så här:

"56109: Kund vill byta till Glömminge marschallklot istället. Skickar nya idag."

Här kan vi också spara och lägga in mailkonversationer koppade till beställning och byten. 


Vi skriver aldrig någon personlig information i notisfältet utan bara sådant som är relaterat till beställningen. 


KLARNA, PAYPAL OCH SWISH


När du kommer till kassan så måste du betala för dina varor. Där kan du välja mellan flera olika betalsätt. Beroende på betalsätt så kommer en extern betalningsfömedlare information om ditt köp. Klarna har ett system där orderns innehåll syns så det kan se ut så här:

"850.s_3 Glömminge marschallklot  - 2 st á 799 totalt 1598 kr"

När det gäller Paypal så finns bara ordernummer och belopp med i informationen från oss. För Swish är det informationen som du själv skriver in som sparas. 

Har du frågor kring hur Klarna, Paypal och Swish behandlar din information måste du kontakta betalningsförmedlaren och för swish din bank. 


Unifaun


När din beställning gått igenom skickas den till vårt fraktbokningssystem. Vi använder ett separat bokningssystem för våra frakter & logistik för att enkelt och smidigt kunna följa flödet tills en order når dig som kund. Det är bara vi och Unifaun´s tekniker och kundansvariga som har tillgång till systemet och ingen bearbetar dina uppgifter utom vi. 


DINA KUNDMAIL


Vi använder crystone webbmail för vår kundservice mail. När du mailar till info@alsens.nu är det alltså crystone´s  e-posttjänst vi använder. Normalt sett raderar vi inkomna mail senast 12 månader efter att vi mottagit dom. Behöver vi spara någon information så lägger vi över den informationen i Sitoo. 


 



Rule Communication


Rule är en mjukvarutjänst för kommunikation som levereras via “molnet”, d.v.s. via internet utan behov av installation. Tjänsten är designad för att vara säker, hantera eventuella fel väl samt ha hög tillgänglighet/upptid.


Denna tjänst använder vi för att kunna ge dig som kund erbjudande och rabatter samt information på ett säkert sätt via sms & nyhetsbrev.


Tjänsten är anpassad efter gällande lagar och regelverk, t.ex. personuppgiftslagen och kommande dataskyddsförordningen: GDPR.


Du kan närsomhelst avanmäla dig från den här typen av komunikat



DATASKYDDSANSVARIG HOS Alsens.nu?


Claes Alsén (delägare) är dataskyddsansvarig och ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi bearbetar information.  Vill du ha kontakt så maila info@alsens.nu. 


HUR ANVÄNDER VI DEN HÄR INFORMATIONEN?


Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig. Vill du inte ha information från oss så kan du enkelt via en länk i informationsmailet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen. 


VARFÖR SPARAR VI INFORMATION?


Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten.


COOKIES


Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg.


Vi använder dessutom Googles tjänster "Google Analytics" och "Facebook Pixel". Även dessa tjänster använder Cookies. Här kan du läser mer om vad det betyder för dig.


INFORMATION TILL ANDRA AKTÖRER


Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan. (utom ovan nämnda som krävs för att fullgöra vårt åtagande mot dig)


Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.


Rätten till dina personuppgifter




  • Rättelse, tillägg eller radering– Du har alltid rätt att få tillgång till dina personuppgifter och att begära att vi rättar eller uppdaterar dina personuppgifter, eller raderar vissa av dina personuppgifter. Radering sker under förutsättning att det inte finns några ekonomiska eller juridiska förehavanden mellan dig som kund och Alséns Hantverk från Öland AB (t.ex. Obetalda fakturor), att det inte finns någon rättslig förpliktelse för Alséns Hantverk från Öland AB att behandla uppgifterna eller någon annan laglig grund för behandlingen.




  • Begränsning av behandling och dataportabilitet– Under vissa omständigheter kan du begära att vi begränsar användningen av dina Personuppgifter.




  • Förfrågningar och klagomål– Om du vill utöva någon av ovanstående rättigheter eller om du har några frågor angående personuppgifter som innehas av oss, eller frågor om denna Personuppgiftspolicy, tveka inte att kontakta oss




 Den information vi sparas finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas. 


Har du frågor så är du välkommen att kontakta oss på info@alsens.nu
Vi hoppas att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta handla hos oss :-)