Uppskattade presenter!

 


KÖPVILLKOR Alsens.nu 


Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@alsens.nu.
Vårt juridiska namn är: Alséns Hantverk från Öland AB, organisationsnummer 556822-2946, adress 386 95 Färjestaden, Sverige


  1.Köp


Vid beställning träffas avtal om köp först när alsens.nu bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av alsens.nu. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Alsens.nu har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och alsens.nu måste kunna fastställa kundens bostadsadress. 


  2. Priser


I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som alsens.nu inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. 


  3. Frakt


Vi erbjuder fraktfritt vid köp över 700kr (gäller inom Sverige). Där under tar vi ut fraktavgift på 99kr, denna avgift regleras automatiskt i varukorgen beroende på värdet i varukorgen. Vi levererar med DHL till närmsta utlämningsställe.


För frakt utanför Sveriges gränser tar vi ut en fraktavgift på 349kr


4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor


4.1 Faktura (endast inom Sverige)
Avgiften för att betala mot faktura är 0 kronor. Vi använder Klarna för faktura och du hittar deras villkor här: https://www.klarna.com/se
Betalningsvillkor: Vid fakturabetalning gäller 14 dagar från det att varan skickats.  Det är Klarnas betalningsvillkor som gäller och du hittar dem här: Klarna faktura


4.2 Kortbetalning
Vi använder Klarna för säkra kortbetalningar.
Läs mer om Klarna här: https://www.klarna.com/se.


4.3 Direktbetalning via internetbank. 
Betalning via banken sker genom Klarna. Läs mer om Klarna här: https://www.klarna.com/se


4.4 Paypal
Du har möjlighet att betala via Paypal. För mera information besök www.paypal.se.


5. Leveranser


Beställningar som görs före klockan 14.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 1-3 dagar inom Sverige.


Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av DHL eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post. 

   6. Leveransförseningar 


Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.  

   7. Transport 

Alsens.nu ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss. 

   8. Skadade varor 

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@alsens.nu.

   9. Ångerrätt och öppet köp


Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. 


Som kund hos oss erbjuder Alsens.nu även bytesrätt inom 14 dagar från det att du beställt varan. Detta gäller endast oanvända produkter.


  10.  Reklamationer 

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post info@alsens.nuinnan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.   

  11. Återbetalningar

Återbetalning sker via Klarna, eller PayPal. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.


  12. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.


  13. Skydd av personuppgifter 


I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.


Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:



-Administrera ditt köp eller din beställning


-Kommunicera med dig i samband med köpet, t.ex. skicka orderbekräftelse för ditt köp


-Skicka marknadsföring och anpassad information om produkter, din varukorg, tävlingar och events via e-post och sms


-Ge dig anpassad marknadsföring i digitala kanaler


-Hjälpa dig med kundserviceärenden


-Fullgöra rättsliga förpliktelser såsom ångerrätt, reklamation och följa bokföringslagen



Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@alsens.nu). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår Integritetspolicy).   

Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund. 

En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är är Claes Alsén (delägare) dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information så titta gärna på vår (Integritetspolicy) eller kontakta oss på info@alsens.nu.

  14. Ej uthämtat paket


Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. 
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 259 kr.


  15.Force Majeure


I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. 

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm. 
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/


Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr


Då kommer du till:
"European Commission official website


The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court."